Relationen som småbarnsförälder

Det blev en lång natt. Trots att det var mörkt och tyst och iallafall JAG var trött så vägrade Bellan att sova. Klockan hann bli tre och jag började fundera lite över relationer där jag låg med Bellan sprattlandes vi min sida och Jonas nere på soffan. Dessa nätter är svåra, då Jonas måste sova för att orka jobba och jag oroar mig för hur nästa dag ska se ut. Nästan varje morgon är det detsamma och jag undrar hur andra klarar det. Jag är inget charmtroll på morgnarna och det vet jag om, för problemet är som för alla andra, extremt mycket mindre sömn än tidigare och jag har svårt att hantera det. Jag får oftast mata Bellan vid halv fem och så somnar hon halv sex och jag lite efter det, sedan går Jonas alarm igång drygt en timme senare och han låter det snooza tre ibland fyra gånger. Jag bli riktigt irriterad på att han inte bara kan kliva upp och byta blöja på Bellan istället för att låta alarmet så på i en 30 minuter och han blir trött av att jag tänder till direkt. Så enkelt sagt är morgnarna den värsta tiden på dygnet måndag till fredag då Jonas är så enormt morgon trött och tro mig jag är mer död än levande och har absolut inget tålamod över för honom men hur mycket som helst över till Bellan. Orättvist? Javisst är det så...

Ska man leva ett liv tillsammans krävs det ansträngning! Jag ser det så tydligt nu med en liten Bellan som lätt få all vår tid och all vår energi om vi väljer att göra det så. Att vara förälder och ha en fungerande relation kräver arbete och uppmärksamhet. Att ta vara på de tillfällen där man kan se enbart varandra, visa att trots att den lilla nu har gjort oss till en familj måste man ändå hittar det som gjorde en till ett par innan man blev en familj. Jag tror att många relationer dör för småbarnsföräldrar då man inte har orken. Man nöjer sig med att varje dag är den andra lik. Man hittar ett mönster i vardagen som är räddningen när man inte orkar trilskas med nya situationer, och det är ju så vardagen är. Men det är också det största misstaget man gör, att acceptera att flyta med strömmen, att vägra att acceptera att man inte måste försumma det ena för att uppmärksamma det andra.

De måste finnas någon jämnvikt som är svår att hitta. Man tittar på sina serier, där man inte behöver anstränga sig att prata med sin partner, för oj vad mycket mer det kräver när man måste öppna munnen och forma ord, när man istället kan sitta sida vid sida och stirra på tvn eller var och en vid sin dator och slösurfa. Kommunikationen är viktigare än sexet! Iallafall som nyblivna föräldrar. Låter man det rinna ut i sanden så kommer man att inse när tröttheten ger med sig att man lever med en främling. Vid det laget kanske nätterna i olika rum har blivit mer frekvemnta utan att man ens uppmärksammat det.

Jag vet att mycket av irritationen bottnar i just det, den förbaskade tröttheten. Insåg att det kan ha att göra med att jag inte kommit mig för att käka ordentligt. Är så trött att jag inte har någon aptit eller ork att äta och på slutet av dagen när Jonas kommer hem är jag som en urvriden trasa och jag som hade så höga förväntningar omn att jag skulle ha det rent och fint nu när jag äntligen är hemma, ha maten på borden när Jonas kommer hem. Hmm...om jag orkar dammsuga nedervåningen när det bra, möjligen plocka ur diskmaskinen och kanske tvättmaskinen...


Kommentarer
Postat av: farmor

Hej Victoria, tycker så synd om dig.Önskar att jag bodde närmre och kunde avlasta dig lite.Du skriver så bra.Det du känner är du inte ensam om skit i städning och tvätt,vet att det är lättare sagt än gjort och att jag kanske inte är rätt person att säga det.När ni kommer till Cypern ska vi hjälpa er .Så kan vi få lite egen tid med Isabelle.Kram på dig .Susanne

2009-08-12 @ 15:33:15
Postat av: Jessica

Victoria, sluta tänk på alla måsten, ta det sen!

Det behöver inte vara rent och städat hela tiden, middagen kan vänta en timme till efter att Jonas kommit hem, det är ingen som dör utav det!

Ni är fortfarande kvar i bebisbubblan, njut av den här tiden, alla rutiner kommer in snart, sömnen kommer komma strax därefter.

Jag förstår att du är trött, och att det är frustrerande att man inte har energi till något, men bebisen kommer att ändra sitt sömn-mönster snabbare än du tror.

Jag vet hur det är, har gått igenom samma sak tre gånger, och kan säga att det blir bättre!

KRAM!

2009-08-12 @ 16:01:38
URL: http://jessapessa.blogg.se/
Postat av: Jessica

Wilmer väger 5½kg nu och är 59 lång =)

2009-08-12 @ 23:53:10
URL: http://jessapessa.blogg.se/
Postat av: Victoria

Susanne: Vi saknar er härhemma ska du veta och längtar ner till Cypern. Ska bli så kul att träffas! Det underbara är ju att dagarna är bra och jag är riktigt stolt när jag ser och pussar på Bellan...Så jag är glad att jag också kan njuta av henne. Det är skönt att skriva av sig, det brukade vara ett sätt när jag var yngre att få ur mig tankar och känslor, därför gillar jag bloggen. Så det är ett erbjudande om barnvakt jag tycker mig se:) Klart ni ska få lite tid på egen hand att lära känna Bellan och så kanske Jonas och jag kan gå ut på en romantisk middag och bara "se varadra":)

2009-08-13 @ 00:05:52
URL: http://ninerwa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0